Mały budżet reklamowy to przede wszystkim problem małych firm i marek, które wchodzą dopiero na rynek lub osób prywatnych, które sprzedają swoje wyroby, usługi czy przedmioty. Nie jest on jednak definitywną przeszkodą, której nie da się pokonać i nie jesteśmy skazani jedynie na darmową promocję. Z małym budżetem reklamowym również da się dotrzeć do wielu odbiorców. Do tego celu warto wykorzystać kilka rozwiązań, które nie wymagają od nas dużych pieniędzy na start. Są one proste w uruchomieniu, mają przystępne ceny, a korzystać z nich może każda osoba. Jakie to metody ? Szczegóły poniżej.
Viral Marketing
Pierwszym sposobem przy małym budżecie reklamowym na promowanie swojej marki lub produktu jest Viral Marketing. Wymaga on przede wszystkim pomysłu, ciekawej koncepcji i czasu na wykonanie materiału reklamowego. W myśl tej strategii marketingowej tworzymy materiał np. video, który jest stylizowany najczęściej na nagranie amatorskie z intrygują treścią, która ma za zadanie przykuć uwagę odbiorców. W takim materiale umieszczamy również produkty naszej marki czy loga firmy — choć nie powinny być one głównym motywem a sama reklama nie może być otwartym zachęcaniem do skorzystania z usług. Materiał taki ma zainteresować widza swoją treścią, a w następnej kolejności powinien on zobaczyć w nim nasz produkt, który go zaciekawi. W taki sposób możemy bez dużych środków stworzyć ciekawy materiał np. ze znajomymi lub zamówić jego stworzenie w cenie np. kilkudziesięciu złotych u freelancerów. Następnie filmik możemy udostępnić wśród znajomych lub na różnych portalach społecznościowych wraz z linkiem do naszej marki. Dzięki swojej wyjątkowej formie będzie się on rozprzestrzeniał wirusowo, czyli będzie polecany i przekazywany kolejnym osobom, które uznają, że trafienie do kosza naszą piłką np. z 20 metrów lub bicie rekordu jedzenia hamburgerów naszymi sztućcami jest porywające, lub wręcz szokujące.
Marketing szeptany
Kolejnym krokiem w promowaniu własnego produktu lub marki, który możemy wykonywać samodzielnie — bez jakiegokolwiek budżetu reklamowego lub przy niskich kosztach jest marketing szeptany. To rodzaj marketingu, który polega na tworzeniu krótkich — kilkuzdaniowych wpisów promujących naszą markę. Mają one osobisty charakter i w swojej treści krótko opisują nasz sklep czy markę oraz zachęcają do skorzystania z naszych usług. Wpisy takie publikuje się na poczytnych serwisach w komentarzach, na stronach branżowych czy na forach internetowych lub portalach społecznościowych – czyli wszędzie tam, gdzie mogą znajdować się potencjalni klienci. Wiele agencji reklamowych oferuje wykonanie takiego marketingu w cenie nawet dwóch – trzech, złotych za jeden wpis z publikacją. Jest to jednak na tyle prosty sposób, iż możemy sami tworzyć takie wpisy i je umieszczać w internecie poświęcając czas w zamian za brak opłat.
Teksty sponsorowane
Jeśli posiadamy minimalny budżet, możemy wykorzystać go na artykuły sponsorowane. Mają za zadanie kreować nasz pozytywny wizerunek i przyciągnąć klientów. Artykuły sponsorowane to teksty zamówione na zlecenie. Mają one tematykę branżową oraz zawierają subtelną reklamę naszej marki — najczęściej w formie polecenia naszej witryny www. Są one pisane przez copywriterów lub możemy napisać je samodzielnie. To teksty tematyczne z danej kategorii np. w formie krótkiego poradnika, są publikowane na poczytnych serwisach i portalach internetowych. Ich głównym celem jest przyciągnięcie osób, które interesują się danym tematem i po przeczytaniu tekstu przejdą na naszą stronę, aby dowiedzieć się więcej i poznać szczegóły o naszej marce. Na rynku istnieje wiele miejsc oferujących publikowanie takich portali. Cena jest tym wyższa im bardziej znany portal. Rozpoczynają się od kilkunastu — kilkudziesięciu złotych za publikację na portalu tematycznym a kończą na kilku tysiącach za wpis na ogólnopolskim serwisie informacyjnym.
Reklama na Facebooku
Kolejnym pomysłem na promowanie swojej marki lub produktu w sieci jest reklama na Facebooku, lub innych popularnych portalach społecznościowych. Sposób ten przypadnie do gustu osobom z małym budżetem szczególnie dlatego, że promocje marki mogą wykonywać samodzielnie — bez współpracy z agencjami oraz mogą wykupić reklamę już za kilka — kilkanaście złotych. To bardzo korzystna sytuacja, gdyż możemy docierać do potencjalnych klientów bez wydawania jednorazowo dużej sumy pieniędzy. Kolejne kampanie możemy uruchamiać z zarobionych środków na klientach pozyskanych z poprzednich kampanii.
Reklama na Facebooku uruchamiana jest w managerze reklam. Każdy użytkownik ma możliwość emitowania reklamy innym osobom korzystającym z serwisu. Cały proces zajmuje jedynie kilkanaście minut i polega na wybraniu odpowiednich ustawień kampanii. Następnie jest ona publikowana w ciągu kilku godzin oraz emitowana użytkownikom. Do dyspozycji otrzymujemy możliwość promowania typowego postu, stworzenie reklamy graficznej czy materiału video, który będzie wyświetlany odpowiednim osobom. Możemy również targetować, czyli określić grupę docelową osób, które zobaczą naszą reklamę, W ten sposób określamy wiek, płeć, lokalizację, zainteresowania, aktywność na portalu, sytuację zawodową czy wykształcenie osób, do których trafi nasza reklama. Im bardziej zawęzimy grupę, tym większa szansa na znalezienie klienta na nasze produkty. Jeśli będziemy ją rozszerzać i określać jedynie podstawowe parametry możemy promować markę i powiadomić wiele osób o naszym istnieniu z różnicy grup, które realnie mogą kupować nasze produkty.
W internecie istnieje wiele poradników, które krok po kroku pokazują jakie opcje i dlaczego wybierać. Sam Facebook udostępnia również poradnik tworzenia reklam, a manager jest prosty i intuicyjny. Reklamę na Facebooku rozlicza się w komfortowy sposób. Wystarczy określić budżet i harmonogram reklamy. Może być to np. 30 zł przeznaczone na 5 dni emisji. Po tym czasie kampania kończy się a my pod koniec miesiąca lub jeśli przekroczymy ok. 100 zł, otrzymujemy rachunek do uregulowania. Możemy zapłacić kartą płatniczą czy PayPal-em. Nie musimy dokonywać przedpłat a suma, od jakiej możemy rozpocząć promocję — kształtuje się w granicach kilku złotych. Nasza kampania może być też rozliczana za wyświetlenia lub za kliknięcie w link, jeśli zależy nam na przejściu danej osoby np. do naszego sklepu internetowego.