Candidate Experience to badanie zadowolenia osób rekrutowanych z procesu rekrutacyjnego. Jak dotąd niewiele firm decyduje się na jego wykonywanie, choć największe marki światowe już korzystają z jego zalet i plusów. Samo przeprowadzenie Candidate Experience nie jest trudne ani kosztowne, a może dostarczyć nam tak wielu cennych i przydatnych informacji — o tym, jak działa nasz system rekrutacyjny w praktyce. Stosować możemy go zarówno jeśli jesteśmy dużą firmą, jak i małą marką zatrudniającą niewielu pracowników. Jeśli jednak usprawnimy ten proces będziemy pozyskiwać lepszych specjalistów niezależnie od wielkości firmy. Czym zatem jest Candidate Experience? Jak przeprowadzić badanie satysfakcji kandydata? Jakie korzyści niesie ze sobą taki proces? Odpowiedzi później.

Czym jest Candidate Experience?

Candidate Experience to badanie satysfakcji kandydata na temat procesu rekrutacyjnego, który przeszedł w naszej firmie. Jest ono wykonywane poprzez ankietę — najczęściej składająca się z kilku krótkich pytań. Jest ona wysyłana do kandydata po zakończeniu procesu rekrutacyjnego i ogłoszeniu jego wyników. Nie ma wpływu na wyniki rekrutacji, a jej celem jest poznanie opinii o rekrutacji w naszej firmie. Za badanie nie płacimy wynagrodzenia, a jedynie prosimy o wypełnienie ankiety, aby była ona jak najbardziej wiarygodna. Wbrew pozorom nawet 50% lub więcej osób wypełnia takie ankiety i odsyła je do pracodawcy, u którego ostatnio starało się o pracę. Jest to nowy trend, który nie jest stosowany powszechnie we wszystkich firmach. Niektóre największe marki stosują go jednak aby doskonalić swoje procesy rekrutacyjne. Pomimo opracowania najlepszych standardów to właśnie kandydaci będą dostarczać najdokładniejszych danych o tym procesie, gdyż samodzielnie przeszli go niedawno. Rekrutacja będzie w ten sposób lepsza, a praca w naszej firmie bardziej pożądana jeśli usprawnimy rekrutację..

Jak przeprowadzić proces badania satysfakcji kandydata?

Przeprowadzenie procesu badania satysfakcji kandydata na pracownika jest dosyć proste i wymaga jedynie zorganizowania kilku elementów. Pierwszym z nich jest przygotowanie samej ankiety, którą będziemy wysyłać do osób starających się w przeszłości o pracę w naszej firmie. Możemy wykonywać ją w popularnych szablonach Google dostępnych online. Wystarczy wpisać pytania, określić odpowiedzi i przygotować całe badanie. Formularze Google — bo tak nazywa się ta aplikacja, umożliwiająca stworzenie prostej ankiety i pozyskanie linka do niej. Ankieta będzie dostępna dla tych osób, które otrzymają link od nas i wejdą w niego.

Kolejną kwestią jest to, jakie pytania zadawać w takiej ankiecie. Powinny one odpowiadać na nasze obawy, wątpliwości lub ogólnie opisywać cały proces rekrutacyjny. Warto zadawać pytania o kilka elementów. Może to być pytanie o ogłoszenie — czy było zrozumiałe, zachęcające i dostarczało wszystkich informacji. Możemy też zapytać się o czas odpowiedzi na wiadomość, kontakt, samą rozmowę kwalifikacyjną (jej długość, formę, pytania) oraz o szybkość przeprowadzania całego procesu rekrutacyjnego.

Gdy będziemy mieli już przygotowaną ankietę z pytaniami, możemy rozpocząć jej wysłanie do pracowników. W tym celu warto przygotować formatkę — gotowy szablon wiadomości i wysłać go do konkretnych osób lub utworzyć jedną ogólną, standardową wiadomość i w polu odbiorców wpisać wiele adresów e-mail. Znacznie ułatwi to cały proces wysyłania wiadomości i zaoszczędzi nam bardzo dużo cennego czasu. W wiadomości musimy umieścić kilka informacji, które wyjaśnią całą sytuację. Pierwszą z nich jest krótkie poinformowanie, że przeprowadzamy dobrowolne badanie opinii na temat procesu rekrutacyjnego, który organizowaliśmy jakiś czas temu. Musimy również podkreślić, że badanie to nie ma wpływu na jego wynik i nie będzie miało również wpływu na przyszłe ew. rekrutacje. Pozwoli to uzyskać opinie wiarygodne, niezafałszowane i od osób które rzeczywiście chcą podzielić się z nami wrażeniami odnośnie procesu rekrutacyjnego.

Dobrym posunięciem będzie też podanie — z ilu pytań składa się ankieta oraz jaki jest przewidywany czas ukończenia takiego badania. Warto opisać jaką formę ma ankieta, czy składa się np. jedynie z opcji wyboru zamkniętych odpowiedzi itp.

Wiadomość powinniśmy odpowiednio sformatować, aby była czytelnia, nie była zbyt długa i dostarczała jedynie najistotniejszych informacji. Możemy tym celu oddzielić poszczególne myśli enterem lub pogrubić najważniejsze dane.

Korzyści i zalety

Candidate Experience ma bardzo wiele zalet, które warto wykorzystać. Pierwszą z nich będzie możliwość poznania opinii o naszym procesie rekrutacyjnym i o jego wszystkich częściach. Jeśli dowiemy się, co jest naszą mocną stroną, a co należy poprawić, będziemy mogli wprowadzić konkretne korekty. Przekładać się to będzie bezpośrednio na lepszy proces rekrutacyjny. Gdy poprawimy z kolei działanie rekrutacji w naszej firmie, będziemy bardzo atrakcyjni dla kandydatów. Dużo więcej osób zdecyduje się skorzystać z procesu rekrutacyjnego w naszej firmie, gdy dowie się np. z opinii w internecie, że był prosty, krótki i rzeczowy.

Posiadanie dobrego procesu rekrutacyjnego zaowocuje tym, że zgłaszać się będzie od nas większa ilość kandydatów, a my będziemy mogli wybierać nowych pracowników z dużo większej puli. Jest to szczególnie ważne w branżach specjalistycznych, gdzie panuje deficyt pracowników np. w IT czy branżach technicznych. Kandydaci do pracy dużo chętniej będą rozpoczynać rekrutacje w firmach o podobnym profilu i ofercie, w których będzie obowiązywał prosty, nieskomplikowany i przyjazny system rekrutacyjny. Dzięki temu możemy pozyskiwać lepszych pracowników, wyprzedzić konkurencję oraz będziemy mogli pochwalić się również korzystnym procesem rekrutacyjnym w sieci.

Badanie satysfakcji osoby starającej się o stanowisko w naszej firmie posiada również wiele korzyści w odniesieniu do samego procesu badania opinii. Aby przeprowadzić taką ankietę, nie musimy wydawać dużego budżetu ani przeznaczać na to jakichkolwiek środków. Ankietę można wykonać samodzielnie oraz rozesłać ją z prośbą o wypełnienie do osób stających się o pracę stosunkowo niedawno w naszej firmie. Nie musimy poświęcać też na to dużej ilości czasu, gdyż po wysyłaniu e-maili możemy sprawdzić skrzynkę lub wyniki ankiety np. za tydzień, lub dwa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here