Niezaprzeczalnym faktem jest to, że w dzisiejszych czasach baza firm, potencjalnych klientów, jest jednym z narzędzi stosowanym w marketingu. Przekonuje się o tym każdy przedsiębiorca, któremu zależy na osiągnięciu sukcesu. Posiadanie odpowiadającej na potrzeby firmy bazy, rzetelnie przygotowanej i zorganizowanej, stanowi cenny element w prosperowaniu działalności. Jak ją stworzyć, czy może lepiej kupić? O tych dwóch rozwiązaniach przeczytasz poniżej.

Jakie informacje zawiera baza danych?

Podstawą bazy firmy są takie informacje o klientach lub podmiotach jak: nazwa i adres firmy, dane jej właściciela, adres e-mail i numer telefonu. Coraz częściej umieszcza się w nich dane bardziej szczegółowe: imię i nazwisko osoby zarządzającej lub wytypowanej do kontaktu, numery faksów, opis branży, którą zajmuje się firma, NIP, statut prawny i nawet przychody osiągnięte w ostatnich latach. W elektronicznych bazach danych aspekty są kategoryzowane według pewnych schematów, dzięki czemu łatwo jest wyszukać potrzebne nam informację. Zarówno tworząc, jak i kupując taką bazę, należy pamiętać o wymogach formalnych, które są z tym związane. Poprawność przetwarzania danych wymaga uzyskiwania stosownych zgód od klientów i gwarancji wobec nich otrzymania pełnej informacji. Aspekty prawne obowiązujące w tym zakresie wymagają prowadzenia odpowiedniej polityki prywatności.

Jak stworzyć cenną bazę firm?

Decyzja o samodzielnym stworzeniu takiej bazy firm wiążę się ze znacznym nakładem pracy i czasu, jaki należy poświęcić na jej skonstruowanie. Jednak najważniejszą zaletą tego rozwiązania jest pewność, że zbiór tych danych będzie odpowiadał potrzebom tej konkretnej firmy i zawierał informacje o klientach dla niej istotnych. Spełnienie oczekiwań danej działalności w realizacji takiej bazy ma kluczowe znaczenie. Najważniejsza jest bowiem jej jakość, a nie ilość.

Aby wygenerować dobrze funkcjonującą bazę, należy przede wszystkim zebrać informacje o wszystkich dotychczasowych klientach i podmiotach współpracujących z firmą, zarówno obecnie, jak i w przeszłości. Należy wyszukać klientów, którzy dotychczas nie wyrażali zgody na otrzymywanie żadnych informacji marketingowych i ponownie ich do niej zachęcić. Kolejną możliwością na pozyskanie danych jest zamieszczanie wartościowych informacji w przestrzeni internetowej, w zamian za dostarczenie których otrzymuje się dane kontaktowe od ich odbiorcy. Wiele instytucji korzysta również z newslettera, dzięki któremu pozostają w ciągłym kontakcie ze stałymi lub nowymi, potencjalnymi klientami. Jest to możliwe przez zamieszczenie na stronie przedsiębiorstwa zwykłego formularzu na zapis do otrzymywania tej formy informacji. Wykorzystując zadowolenie klientów ze współpracy z firmą, bardzo prostym sposobem na powiększenie bazy danych jest prośba ich o rekomendacje wśród rodziny i znajomych. Jeśli klienci są usatysfakcjonowani współpracą, zapewne bez problemu zachęcą do niej swoich bliskich. Ponadto, ciekawym sposobem na pozyskanie nowych danych jest nawiązanie relacji z inną firmą, z którą na podstawie zawartych umów można dokonywać wymiany danych kontaktowych do klientów.

Czy warto kupić bazę danych?

Główną zaletą kupna bazy danych jest krótki czas realizacji umowy. Wiąże się to z szybkim dostępem do wielu informacji o potencjalnych klientach. Umożliwia prowadzenie działań marketingowych o szerokim zasięgu i możliwość kontaktu z wieloma odbiorcami. Jednak ta zaleta nie gwarantuje wcale wysokiej jakości otrzymanych danych. Nie ma pewności, że jest dostosowana do potrzeb i oczekiwań danej firmy, a klienci w niej zawarci wcale nie muszą być zainteresowani współpracą. Dodatkowo należy uważnie zweryfikować wszystkie aspekty związane ze zgodami na przetwarzanie danych, zgodami marketingowymi, które powinny być dopełnione przez sprzedawcę bazy. Jej nabywca przejmuje dalsze prawne obowiązki o pozyskaniu danych względem klientów w niej zawartych.

Dokładny spis klientów, przygotowany  zgodnie z potrzebami firmy, zaprocentuje w niedługiej przyszłości. Niezależnie od tego, czy jest robiony indywidualnie, czy zakupiony, najważniejszą jego cechą musi być jakość zawartych w nim danych. Baza firm, która jest na bieżąco aktualizowana, daje szansę na długofalowe utrzymywanie relacji z obecnymi i przyszłymi klientami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here