Deficyt budżetowy to sytuacja, w której wydatki państwa przekraczają jego dochody. Takie zjawisko może prowadzić do narastania długu publicznego, czyli sumy wszystkich zobowiązań finansowych rządu. Wiele krajów na świecie boryka się obecnie z wysokim deficytem i rosnącym zadłużeniem, co ma negatywny wpływ na stabilność gospodarczą i polityczną tych państw oraz ich relacje ze społeczeństwem.

Deficyt budżetowy a dług publiczny – różnice i zależności

Czy deficyt to dług? To pytanie, które wielu z nas zadaje sobie w kontekście finansów publicznych. Deficyt budżetowy i dług publiczny są pojęciami często mylonymi lub uważanymi za synonimy. Jednakże, istnieją między nimi różnice i zależności.

Deficyt budżetowy jest kwotą o jaką wydatki przewyższają wpływy do kasy państwowej w danym okresie czasowym (najczęściej rok). Innymi słowy – rząd wydaje więcej niż zarabia na podatkach czy innych źródłach dochodu państwa. Częstokroć decyzja taka wynika ze strategii politycznej mającej na celu pobudzenie gospodarki kraju poprzez wzrost nakładów inwestycyjnych oraz konsumpcji prywatnej.

Z kolei dług publiczny to suma wszystkich należytych przez państwo świadczeń pieniężnych takich jak emerytury czy renty dla byłych pracowników sektora publicznego oraz dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego itp., a także odsetek od spłaconych już wcześniej kredytów negocjowanych przez skarb Państwa z bankami centralnymi lub innymi instytucjami finansowymi.

O ile więc deficytem nazwijemy sytuację, gdy rząd nie ma wystarczających funduszy by pokryć swoje bieżące wydatki, o tyle dług publiczny to zobowiązanie państwa do spłaty swoich dotychczasowych pożyczek. Co więcej, deficyt budżetowy jest jednym ze sposobów na powiększenie zadłużenia państwa – jeśli bowiem rząd nie ma wystarczających środków by sprostać bieżącym potrzebom finansowym (np. opłacenie wynagrodzeń dla pracowników sektora publicznego), musi korzystać z kredytu.

Dlaczego więc tak wiele osób uważa te dwie rzeczy za synonimy? Otóż dlatego, że w praktyce często idą one w parze i mają wpływ na siebie nawzajem: wysoki deficyt może prowadzić do wzrostu zadłużenia kraju lub wręcz przeciwnie – duże obciążenie długowe skutkuje koniecznością podejmowania działań zmierzających do redukcji wydatków a tym samym ograniczenia inwestycji społecznych czy podatkowych ulg.

Istnieją jednak również różnice między nimi. Deficytu możemy się pozbyć stosunkowo szybko dzięki sprawnemu zarządzaniu funduszami oraz realizacji planowanej polityki fiskalnej przez rząd. Dług natomiast to problem bardziej trudny i wymagający czasowej perspektywy rozwiązania – jego spłata zajmuje lata a nawet dekady.

Co ciekawe istnieją kraje, które nie widzą problemu w posiadaniu dużego długu publicznego i korzystają z takiej sytuacji do inwestowania w rozwój gospodarczy. Przykładem może być Japonia – kraj o gigantycznym zadłużeniu wynoszącym ponad 200% PKB, który jednak od lat utrzymuje się na wysokim poziomie rozwoju.

Podsumowując: deficyt budżetowy to różnica między dochodami a wydatkami państwa w danym okresie czasowym (zazwyczaj roku), natomiast dług publiczny to suma wszystkich należytych przez skarb Państwa świadczeń pieniężnych oraz kapitałowych. O ile pierwsze zagrożenie możemy łatwiej usunąć poprzez efektywny system zarządzania funduszami i realizację planowanej polityki fiskalnej, drugi wymaga perspektywy czasowej spłaty zadłużeń. Istnieją także kraje dla których duże zadłużenie jest przepustką do dynamicznego rozwoju gospodarczego jak np.Japonia.

Wezwanie do działania:
Zapoznaj się z artykułem na temat deficytu i jego wpływu na dług publiczny. Dowiedz się więcej o tym zagadnieniu i poszerz swoją wiedzę ekonomiczną!

Link tagu HTML: Kliknij tutaj, aby przeczytać artykuł

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here