W edukacji włączającej nauczyciel pełni rolę kluczową, jako osoba odpowiedzialna za zapewnienie każdemu uczniowi równych szans i dostępności do nauki. Jednym ze sposobów wsparcia jest zatrudnienie nauczyciela wspomagającego, który może pomóc uczniom o specjalnych potrzebach oraz zagwarantować indywidualne podejście do uczenia się. Czy jednak obecność takiego nauczyciela jest niezbędna?

Rola nauczyciela wspomagającego w edukacji włączającej

Czy w edukacji włączającej jest nauczyciel wspomagający? To pytanie nurtuje wielu rodziców i pedagogów. Edukacja włączająca to podejście, które stawia sobie za cel zapewnienie każdemu dziecku równych szans rozwoju niezależnie od jego indywidualnych potrzeb czy też trudności, z jakimi się boryka. W takim systemie istotną rolę pełnią nauczyciele – zarówno ci główni, prowadzący zajęcia lekcyjne oraz dodatkowe aktywności pozalekcyjne, jak i ci pomocniczy.

Na czym polega rola nauczyciela wspomagającego? Przede wszystkim na tym, aby pomagać uczniowi z różnymi trudnościami dydaktycznymi lub osobistymi we właściwym funkcjonowaniu w grupie rówieśników oraz radzeniu sobie ze swoją sytuacją. Na przykład: gdy uczeń ma problemy emocjonalne (np.: strach przed samodzielną pracą), może on skorzystać z pomocy psychologa szkolnego lub terapeuty specjalizującego się właśnie dla dzieci.

Warto jednak podkreślić fakt – że praca ta wymaga dużego poziomu empatii i cierpliwosci , a także znajomości technik pracy terapeutycznej . Dlatego tez często do tej formy pracy wykorzystuje sie osoby posiadajace odpowiednie kwalifikacje np :psychologowie, pedagodzy specjalni czy logopedzi.

Nauczyciel wspomagający musi wykazywać się umiejętnościami pozwalającymi na zrozumienie potrzeb dziecka oraz jego indywidualnego podejścia do nauki. Współpraca z takim nauczycielem to dla ucznia szansa nie tylko na lepsze wyniki w nauce ale również odkrycie swoich mocnych stron i rozwijanie ich przez cały okres edukacyjny.

Warto też podkreślić, że przy takiej formie pracy powinna być stosowana odpowiednia metodyka . Na początku ważne jest dokładne rozpoznanie problemów uczenia się lub zachowania u dziecka. Następnie tworzone są programy terapeutyczno-edukacyjne adekwatnie dostosowane do sytuacji danego ucznia – zarówno tych dotyczących treści jak i metod przekazu .

Nie można zapominać także o tym, że praca ta wymaga dużej elastyczności ze strony samego prowadzącego zajęcia – często bowiem trudno jednoznacznie stwierdzić jaka forma pomocy będzie najlepsza , dlatego tez konieczenie dopasowywanie sie do bieżącej sytuacji jest tutaj kluczem sukcesu.
Czasami wystarczy po prostu czasem usiąść obok dziecka i porozmawiać albo pokazač mu  jak efektywniej planować pracę domowa- wtedy nawet najbardziej skomplikowany temat zaczyna się wydawać prostrzy.

Podsumowując, nauczyciel wspomagający to istotny element edukacji włączającej. Daje on uczniowi możliwość dostosowania procesu nauki do jego indywidualnych potrzeb i poziomów umiejętności. Praca ta wymaga jednak dużej empatii oraz specjalistycznej wiedzy – zarówno od samego prowadzącego zajęcia jak i całego systemu szkolnego. Wszystko po to, aby każde dziecko miało równe szanse rozwoju niezależnie od swoich trudności czy predyspozycji .

Tak, w edukacji włączającej jest nauczyciel wspomagający. Zachęcamy do odwiedzenia strony https://dzienreumatyzmu.pl/ i dowiedzenia się więcej na temat reumatyzmu oraz jak pomóc osobom z tą chorobą. Oto link tagu HTML: https://dzienreumatyzmu.pl/.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here