Edukacja to proces przekazywania wiedzy, umiejętności i wartości potrzebnych do funkcjonowania w społeczeństwie. Historia edukacji sięga czasów starożytnych cywilizacji, gdzie dzieci były uczane przez nauczycieli lub rodziców. W ciągu wieków edukacja zmieniała swoją formę i metodykę na całym świecie. Istnieje wiele postaci nauki – od szkół publicznych po prywatne instytucje oraz korepetycje prowadzone przez mentorów czy specjalistyczne programy e-learningowe opracowane z myślą o zdalnym kształceniu.
Jednakże trudno jednoznacznie określić osobę bądź grupę ludzi odpowiedzialną za wynalezienie samej idei edukacyjnej, ponieważ jej początki są tak stare jak historia człowieka samodzielnie tworzącego naród.
Historia edukacji – kto wprowadził pierwsze szkoły?
Kto wymyślił edukację? To pytanie może wydawać się proste, ale odpowiedź na nie jest znacznie bardziej skomplikowana niż mogłoby się wydawać. Historia edukacji to obszar badań obejmujący tysiące lat rozwoju ludzkiej cywilizacji i kultury.
Pierwsze szkoły pojawiły się w starożytnym Egipcie około 3000 r. p.n.e., gdzie dzieci zamożnych rodzin uczyły się czytania, pisania oraz matematyki pod opieką prywatnych nauczycieli. W Indiach nauka była już organizowana w systemie kastowym – uczniowie rekrutowani byli tylko spośród osób należących do pewnej grupy społecznej.
W Grecji natomiast za sprawę wprowadzenia pierwszych szkół uważa sie filozofa Sokratesa (470-399 r.pne.), który był jednym z najbardziej znanych greckich myślicieli swojej epoki i stworzył własną metodę prowadzenia zajęć zwanej „maeutyczna”. Metoda ta polegała przede wszystkim na zadawaniu pytań przez mistrza oraz poszerzeniu horyzontów słuchacza poprzez rozmowy o różnego rodzaju tematach.
Z kolei Rzymianie mieli swój model organizowania nauki od dziecka, tzw „pedagogium”, które było specjalnym miejscem dla niewolników pełniących rolę guwernantek oraz nauczycieli. W Chinach natomiast jednym z pierwszych znanych kierunków edukacji była nauka konfucjańska, która skupiała się przede wszystkim na moralnych wartościach i tradycjach.
W średniowieczu to Kościół katolicki był głównym organizatorem nauki w Europie. Szkoły parafialne powstałe w XIII wieku były dostępne dla dzieci chłopskich, jednakże tylko teoretycznie – szkolenie prowadzone było wyłącznie po łacinie a więc językiem niemal niezrozumiałym dla prostego człowieka.
Nowożytna reformacja protestancka (XVI-XVII) wprowadziła istotną zmianę do systemu edukacyjnego Europy Zachodniej poprzez ustanowienie tzw „szkół ludowych”, które miały za zadanie zapewnić podstawowe wyksztalcenie każdemu dziecku bez względu na jego pozycję społeczną czy religijną przynależność rodziców.
W XVIII wieku filozofia oświecenia dała początek nowej erze w historii edukacji. Filozofowie tego okresu twierdzili, że celem szkolnictwa powinno być rozwijanie umysłu ucznia przez pobudzenie ciekawości i intelektualnej aktywności a nie przymusowej metody uczenia sieci lub recytowania pouczeń .
XXI-wieczny świat radykalnie różni się od tego, który znały poprzednie pokolenia. Wraz z rozwojem technologii i nowych mediów edukacja stała sie bardziej dostępna dla ludzi na całym świecie a jednocześnie wyzwania jakie stawia przed nami współczesny świat są znacznie większe niż kiedykolwiek wcześniej.
W sumie historia edukacji to fascynująca opowieść o ewolucji sposobu myślenia człowieka przez tysiące lat. Od starożytnych Egiptów po dzisiejszych czasach – możemy obserwować nieustanny rozwój nauki oraz jej wpływu na naszą cywilizację. Dlatego też warto pamiętać, że każdy kolejny etap w historii edukacji jest ważnym elementem składającym się na całość tej dziedziny życiowej i społecznej której podstawową funkcją jest zapewnienie równego dostępu do wiedzy wszystkim ludziom bez względu np.: statusu materialnego czy miejsca zamieszkania .
Wezwanie do działania: Zapoznaj się z historią edukacji i dowiedz się, kto ją wymyślił. Odwiedź stronę https://www.400miast.pl/ i zgłębiaj wiedzę na ten temat!
Link tagu HTML :
https://www.400miast.pl/










